Hvad betyder udtrykket “teambuilding” til dig? Quad-biking? Rapelling? Afstivningsmateriel op bar med dine arbejdskolleger? Tillad mig at være uenig.
Lad os se på ordet “build” og se hvor det fører os. Concise Oxford English Dictionary definerer ordet “build” som “etablere, gøre eller akkumulere gradvist”. Denne definition indebærer en følelse af tid passerer og vækst. Dette, til gengæld indebærer et minimum af pleje og opmærksomhed at maksimere vækst – eller i det mindste overvåge udviklingen.
Så hvad slags proces fungerer bedst for at vende en teambuilding session til noget, der forbedrer team effektivitet tilbage hvor det spørgsmål?
Det er ikke ualmindeligt for undervisere og facilitatorer til at lide lyden af deres egen stemme. Endnu ved vi alle, at det er langt mere magtfulde, hvis folk kan lære noget for sig selv, i stedet for at blive fortalt det. Folk slå meget hurtigt selv efter en meget fornøjelig team aktivitet hvis den næste ting, de hører er facilitator fortælle dem, at hans eller hendes opfattelse af deres ydeevne.
Jeg vil gå videre – de afprøvede og betroede teknik, “Hvad har du gjort godt? Hvad kunne du have gjort bedre?”er ikke meget bedre. Alt for ofte kan du høre folk forlader teambuilding sessions siger “hver gang vi gør en af disse, vi ikke på de samme gamle ting” tæt efterfulgt af “vi ville have været bedre tjent med at tale om de virkelige problemer på arbejdspladsen”. Hvis du er heldig, kan de tilføje “Jeg nød det selv”. Så her er dilemmaet. Hvis du lader det op til deltagerne selv at komme med forbedringerne, stoppe deres skyklapper dem fra at se de oplagte udviklingsmuligheder, som aktiviteten afsløre dem, observere. Men hvis observatørerne fortælle dem, hvad de ser, deltagerne ikke lytte – eller værre, bliver defensiv.
Jeg kan høre du tænker “men en virkelig dygtig facilitator vil føre dem til læring uden dem vide det”. Tror du det. Kun de mest naive af gruppen vil undlade at spotte formidler vejlede dem et sted de ikke virkelig ønsker at gå. Og at inficering læring – eller i det mindste chancerne for det bliver anvendt.
Så hvis deltagerne ikke kan se læring og ikke vil lytte hvis nogen fortæller dem, er en team building session dømt til middelmådighed, før den begynder? Nej – der er en tredje mulighed.
En teambuilding debriefing guide, skræddersyet til aktiviteten, og (ideelt) til gruppen deltager er en fantastisk mekanisme til at guide læring mens ikke blande sig i processen. Så hvad er de vigtigste karakteristika, som sådan en guide bør have? Min erfaring tyder på følgende syv elementer er alle vigtige komponenter:
1) det skal skræddersys til aktivitet og fokus på de aspekter, der har et eller flere direkte paralleller i koncernens virkeligt arbejdsmiljø.
2) det bør give mulighed for den enkelte at afspejle før enhver diskussion i teamet om de punkter, det gør.
3) det bør konstrueres således, at input til hvert medlem af holdet er nødvendige for at fuldføre processen.
4) det bør ikke gøre værdidomme i den måde, hvorpå det beskriver særlige aspekter af den aktivitet, der kunne have gået godt eller mindre godt for holdet. Snarere bør det provokere diskussion og fremme overførsel tilbage til arbejdspladsen.
5) det bør give steder for enkeltpersoner til at fange deres egen læring og for holdet at fange gruppe læring.
6) det bør være brugbar rent af deltagerne selv efter kort instruktion.
7) det bør tilbyde en ramme for holdet at invitere observatør input, så enhver “eksterne” kommentarer er anmodet om dem i stedet for påtvunget.
Nå alle disse og du vil have en fantastisk base at bygge team forbedringer på. Og det føles som de Oxford kortfattet ordbog er at få på.
Copyright 2006 sandsten Limited

Teambuilding – fra sjov Event til ægte Team forbedringer

4 thoughts on “Teambuilding – fra sjov Event til ægte Team forbedringer

Skriv et svar til essella Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *